Friday, April 6, 2012

Manchester United

dah lame x berupdate blog , bersawang dah blog aku nie ... biase larr ak nie busy sket , ak punya dashboard ade masalah teknikal sket .. korg minat x Manchester United (MU) ?? ak minat gilerr MU sampai semua benda mu jerr .. kita belajar sket tentang Manchester United ni .

Manchester United FC

Manchester United Football Club merupakan kelab bola sepak Inggeris terkenal , berpusat di Old Trafford di Trafford , Greater Manchester , dan juga merupakan salah satu kelab sukan terkenal dengan lebih 50 juta peminat di serata dunia . Manchester United adalah merupakan salah satu kelab yang berjaya di dunia , denga telah memenangi Liga Perdana Inggeris/Divisyen Pertama Liga Bola Sepak Inggeris sebanyak 19 kali , Piala FA 11 kali (rekod kelab inggeris) , Piala Liga dua kali ,  Piala Eropah dua kali , Piala Pemenang Piala UEFA satu kali , Piala Antara Benua sekali , Piala Super Eropah sekali , dan Piala Kelab Dunia Fifa sekali .

Sejarah

Kelab ini telah ditubuhkan sebagai Newton Heath FC pada 1878 sebagai pasukan pekerja dari stesen Kereta Api Lancashire dan Yorkshire di Newton Heath . Selepas hampir muflis pada tahun 1902 , kelab ini telah diambil alih oleh J.H Davies dan ditukar nama kepada Manchester United . Padang Old Trafford telah di bom pada Perang Dunia Kedua , menyebabkan kelab ini meminta ikhsan dari jiran terdekat mereka Manchester City , yang mana membenarkan mereka untuk menggunakan padang di Maine Road untuk seketika . 


Pemain
Skuad Semasa :

GK = David De Gea 
DF = Patrice Evra 
DF = Jonny Evans
DF = Phil Jones 
DF = Rio Ferdinand
FW = Michael Owen
MF = Anderson 
FW = Dimitar Berbatov
FW = Wayne Rooney 
MF = Ryan Giggs
MF = Nani 
MF = Park Jisung
DF = Chris Smalling
FW = Javier 'Chicharito' Hernandez
DF = Nemanja Vidic (Kapten)
MF = Ashley Young
MF = Paul Pogba 
DF = Ezekiel Fryers
GK = Ben Amos
GK = Anders Lindergaard
GK = Sam Johnstone
FW = Will Keane
MF = Ryan Tunnicliffe
DF = Ritchie De Laet
MF = Antonio Valencia
MF = Tom Cleverly
MF = Darren Fletcher 
MF = Paul Scholes
DF = Fabio
DF = Rafael
FW = Danny Welbeck
FW = Federico Macheda
GK = Tomasz Kusczak
FW = Bebe
MF = Oliver Norwood
MF = Robbie Brady
FW = Joshua King
FW = Diouf
DF = Gary Neville

No comments:

Post a Comment